Planttijd

De plantjes zijn gekocht! Bij het bezoekje vandaag aan Groenmeester in Beringen, een biowinkel voor plant-, poot- en zaaigoed en ecologisch tuinieren (materiaal, hulpmiddeltjes, …), kochten we plantjes waarvan ik dit jaar nog niet het ‘risico’ wil nemen om ze voor te zaaien en zelf op te kweken. Kolen bvb. zijn niet zo gemakkelijk om plantklaar te krijgen.

Ik heb ook een nieuwe zaaitray meegenomen, waarin ik de eerste grote voorgezaaide plantjes een eigen plekje ga geven. Later kan ik ze dan gemakkelijk uitplanten. Tip voor mezelf: volgende keer twee extra trays meebrengen, met telkens iets grotere plantgaten. Kost per tray: 3,50 euro (de wc-rolletjes zijn ok, maar vallen soms uit elkaar…)

20170406_090404

Bij het planten hebben we al de eerste voorzorgsmaatregelen genomen tegen de slakken. We hebben oude, plastic flessen in drie delen gesneden, zodat we een richel kunnen maken die slakken niet graag oversteken wegens te scherp. Op hoop van zegen…

20170331_184141

De plantjes die ik al overplantte – tijm, koriander, basilicum – die doen het erg goed; ondanks hier en daar te lezen op het internet dat ze dit niet altijd leuk vinden, staat bvb. de koriander er prachtig bij. Ze krijgen zelfs al hun uurtjes buiten zodat ze kunnen harden voor de ‘grote tuin’ 🙂

De olijfkomkommer is niet meer in te tomen; buiten staan reeds enkele planten die ook erg hard gaan. Ik vermoed dat de opkomende Oost-Indische kers ook een snelle jongen is als ik zie hoe sterk die groeit. Prachtig toch, hé!

20170406_090412

En de eerste foto van een geadopteerd olijfkomkommertje door Bieke – we wensen jullie een fijne oogst!

17821292_1328817500519426_676779492_n

Geef een reactie

