Scheutentuin

Ik heb vandaag een nieuw experiment opgezet: spruit-, kiemgroenten en cressen.

Wat zijn het? Ontkiemde zaadjes die boordevol voedingsstoffen en natuurkracht zitten, waarvan je de scheuten of plantjes eet.

Ik koos in de eerste plaats voor luzerne – beter bekend als alfalfa.

Hoe doe ik het?

  • de zaadjes in een grote pot doen en een nachtje laten weken in koud water
  • er mag een doekje op zodat er lucht in kan
  • de pot mag niet in de zon staan, wel in het licht
  • ’s morgens afgieten en afspoelen onder koud water
  • opnieuw in de pot met het doek er op
  • en zo doen we het de komende dagen tot er scheutjes verschijnen
  • dan is het oogsttijd 🙂

20170317_123224

De tweede soort is de eenvoudige waterkers (of cress). Ooit gekregen bij een reclameactie.

  • een laag bakje met water gevuld
  • twee laagjes keukenrol er op
  • de zaadjes er rijkelijk op zodat ze goed het water kunnen opzuigen
  • ik heb het bakje op de vensterbank gezet
  • elke dag even nakijken of de doekjes nog vochtig zijn
  • en dan afwachten

20170316_162240

One thought on “Scheutentuin

  1. Pingback: Kiemgroenten | Ik moestuinier

Geef een reactie

